Treść główna
Informacja o naborze do SDG City Challange

Już po raz czwarty zespół Przestrzeni Kreatywnej Współpracy (PKW) zaprasza
studentów i studentki, doktorantów i doktorantki do wzięcia udziału w semestralnym
hackathonie, do którego jako partner po raz kolejny zaproszony został Urząd Miasta Krakowa.

W ostatnich latach rozwój cywilizacyjny osiągnął najwyższy poziom w historii ludzkości. Jednocześnie wiele istniejących problemów zostało spotęgowanych, pojawiły się nowe wyzwania we wszystkich aspektach życia np. w edukacji, pracy, relacjach społecznych, komunikacji, zdrowiu. Problemy kluczowe dla ludzi na całym świecie zostały wskazane w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju ONZ (https://www.un.org.pl/ ). Ogólny plan działań został zarysowany, ale zbyt mało jest lokalnych działań i rozwiązań, które przyczynią się do skutecznego osiągnięcia 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals, SDG) do 2030 r.
Zapraszamy studentki, studentów, doktorantki i doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego do podjęcia wyzwania #SDG City Challenge 2025:

JAK MOGLIBYŚMY LEPIEJ REALIZOWAĆ ZAŁOŻENIA
ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W KRAKOWIE?

Kto może wziąć udział?
Do udziału w #SDG City Challenge 2025 zapraszamy studentki i studentów, doktorantki
i doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego, niezależnie od poziomu i kierunku studiów.
Wcześniejsze doświadczenie nie jest wymagane.

Jak i do kiedy się zgłosić?
Zgłoszenie udziału w #SDG City Challenge 2025 można dokonać online w dniach 7 – 14 październik 2025 r.
Link do formularza rejestracyjnego

https://forms.office.com/e/PbAqMY7jaA 

W razie pytań prosimy o mail na adres Zespołu Przestrzeni Kreatywnej Współpracy : pkw@uj.edu.pl

Informację o zakwalifikowaniu do SDG i utworzeniu zespołu prześlemy do 16 października 2025 r., do końca dnia, na adres e-mail podany w formularzu rejestracyjnym.

Na czym polega udział?
Uczestnicy i uczestniczki zostaną połączeni w interdyscyplinarne kilkuosobowe zespoły.
Zespoły będą spotykał się w terminach przypisanych do moderatora/moderatorki, częściowo stacjonarnie w nowoczesnych salach Przestrzeni Kreatywnej Współpracy
(PKW), a częściowo online, w zależności od wspólnych ustaleń. Moderator/moderatorka poprowadzi pracę zespołu, opierając się na wybranej metodzie kreatywnej (Design Thinking lub Design Sprint), wyjaśniając wykorzystywane narzędzia i zadania do wykonania.

Przewidywane obciążenie czasowe uczestników
Każdy z uczestników będzie pracował w terminach zadeklarowanych podczas zgłoszenia. Przewidujemy, że całkowity czas udziału w warsztatach pod opieką moderatora wynosi

 24 godziny dydaktyczne

Szacunkowe średnie obciążenie w ciągu tygodnia to ok.

4 godzin dydaktycznych, czyli 3 godz. zegarowe (1 spotkanie warsztatowe).

Do tego należy doliczyć potencjalnie pracę indywidualną lub grupową w innych terminach, adekwatnie do posiadanych możliwości czasowych i chęci zaangażowania, w zakresie i trybie uzgodnionym wspólnie z moderatorem/moderatorką oraz innymi uczestniczkami i uczestnikami zespołu.

Ponadto należy zarezerwować 6 godzin na dodatkowe aktywności:

  • Obowiązkową obecność na otwarciu w dniu 17 października (stacjonarnie),
    na spotkaniu otwierającym #SDG City Challenge 2025,
  • Odsłuchanie materiału szkoleniowego z tworzenia prezentacji typu pitch,
  • Obowiązkową obecność na finale #SDG City Challenge, podczas prezentacji
    ostatecznej koncepcji innowacji w dniu 12 grudnia (stacjonarnie).

Korzyści z uczestnictwa

  • Opracowanie koncepcji innowacji, która może być szansą na własny biznes lub
    inicjatywę społeczną.
  • Rozwój kompetencji w zakresie współdziałania w interdyscyplinarnych zespołach
    projektujących innowacje.
  • Dyplom potwierdzający udział w wydarzeniu.
  • Kontakt z ekspertami dedykowanymi przez partnera wydarzenia
     
Video file

1.Jak moglibyśmy lepiej kierować ruchem turystycznym i rekreacyjnym w Krakowie, aby zmniejszyć zatłoczenie i eksploatować niewykorzystane przestrzenie.

W dokumencie „Polityka zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021 – 2028” wskazano dziewięć rekomendacji, które mają wspomóc budowanie zrównoważonej turystyki miejskiej. Jednym z obszarów, w którym potrzebne są pilne zmiany, jest nadmierna koncentracja ruchu turystycznego na terenie zabytkowego centrum.
Odwiedzający miasto skupiają swoje zainteresowanie na terenie Starego Miasta i dzielnicy Kazimierz, co nie tylko obniża komfort życia mieszkańców, lecz także ogranicza możliwości odkrywania miasta przez samych turystów. Tymczasem wiele atrakcyjnych przestrzeni w mieście pozostaje niewykorzystanych lub niedostatecznie znanych. Dlatego tak ważne jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą na bieżący monitoring oraz dywersyfikację ruchu turystycznego, a jednocześnie zapewnią mieszkańcom swobodny dostęp do miejsc atrakcji oraz rekreacji. To kluczowy element budowania wysokiej jakości życia w mieście oraz jego zrównoważonego rozwoju.

Istotne wyzwania:

  • bieżący monitoring koncentracji ruchu turystycznego w centrum Krakowa;

  • przeciwdziałanie nadmiernemu zatłoczeniu najpopularniejszych dzielnic;

  • uatrakcyjnienie i promocja mniej znanych przestrzeni miejskich;

  • zrównoważone wykorzystanie infrastruktury i przestrzeni publicznej;

  • znalezienie równowagi między potrzebami mieszkańców a oczekiwaniami turystów.
     

2.Jak moglibyśmy zwiększyć dostępność turystyki w Krakowie, aby skutecznie angażować grupy o zróżnicowanych potrzebach?

Turystyka dostępna dla wszystkich – nowe wyzwanie dla miasta

Dostępność turystyki staje się kluczowym wyzwaniem w nowoczesnych miastach. Chodzi nie tylko o osoby z niepełnosprawnościami, ale również seniorów, rodziny z dziećmi. Miasto, które stawia na inkluzywność i otwartość, zwiększa swoją atrakcyjność, a także buduje pozytywny wizerunek wspólnoty dbającej o równe szanse w dostępie do kultury, rekreacji i wypoczynku. Wprowadzenie rozwiązań zwiększających dostępność sprzyja także integracji społecznej i podkreśla rolę miasta jako przestrzeni przyjaznej wszystkim mieszkańcom i gościom.

Istotne wyzwania:

  • zapewnienie bez barierowego dostępu do transportu, obiektów turystycznych,
    muzeów, parków i przestrzeni publicznych dla osób z niepełnosprawnościami;

  • projektowanie oferty turystycznej tak, aby była dostępna i atrakcyjna dla szerokiego
    spektrum odwiedzających, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej;

  • szkolenie pracowników branży turystycznej i kulturalnej w zakresie obsługi osób o
    różnych potrzebach, aby interakcje były przyjazne i wspierające;

  • promocja miasta jako przestrzeni równości i integracji, budowanie wizerunku miasta,
    które stawia na równe szanse w dostępie do kultury, rekreacji i wypoczynku, co może
    przyciągać więcej turystów i inwestycji;

  • łączenie inkluzywności z funkcjami społecznymi miasta;

  • skuteczne komunikowanie oferty miasta dedykowanej osobom potencjalnie
    wykluczonym;

  • badanie potrzeb odwiedzających, którzy mogą być wykluczeni z oferty turystycznej
    miasta.

3.Jak moglibyśmy zainteresować młodzież ekologią i klimatem, aby zachęcić ich do aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju?

„Jak zainteresować młodzież ekologią i klimatem – nowe formy edukacji dla przyszłości”

Edukacja ekologiczna i klimatyczna to jedno z kluczowych narzędzi budowania świadomości społecznej i odpowiedzialności za środowisko. Młodzież jest grupą szczególnie ważną z punktu widzenia przyszłości. Bez zaangażowania młodego pokolenia nie uda się osiągnąć celów zrównoważonego rozwoju. Tradycyjne metody edukacyjne bywają mało atrakcyjne, a temat zmian klimatu czy ochrony przyrody nie zawsze trafia do młodych ludzi w przystępny sposób.

Istotne wyzwania:

  • zaproponowanie narzędzi, które pokażą, że działania na rzecz klimatu i środowiska
    mogą być ciekawe, inspirujące i dające realny wpływ na przyszłość,
     
  • opracowanie nowych pomysłów na to, jak skutecznie dotrzeć do młodzieży poprzez
    gry, aplikacje, działania w mediach społecznościowych, projekty artystyczne czy
    inicjatywy w przestrzeni miejskiej,
     
  • określenie sposobów, jak zmienić Kraków w miejsce, w którym powstają nowe formy
    edukacji ekologicznej, łączące naukę, kulturę i nowoczesne technologie.

4. Jak moglibyśmy zwiększyć klimatyczną odporność Krakowa, tak aby miasto i mieszkańcy byli dobrze przygotowani na skutki zmian klimatu?

„Klimatyczna odporność Krakowa – jak przygotować miasto i mieszkańców na skutki zmian klimatu?”

Zmiany klimatu coraz częściej stają się odczuwalne również w Krakowie – upały, susze, intensywne opady czy gwałtowne zjawiska pogodowe wpływają zarówno na codzienne życie mieszkańców, jak i na infrastrukturę miasta. Budowanie odporności na skutki zmian klimatycznych to jedno z najpilniejszych zadań współczesnych miast. Kraków może stać się przykładem, jak łączyć innowacje technologiczne, działania edukacyjne i aktywizację społeczności lokalnych, by skutecznie reagować na zagrożenia klimatyczne. Co ważne, skuteczna adaptacja wymaga szerokiej akceptacji społecznej, a ta bywa utrudniona ze względu na niską świadomość części mieszkańców i sceptycyzm wobec działań klimatycznych.

Istotne wyzwania:

  • zwiększenie świadomości i zaangażowanie społeczności miasta w działania
    proklimatyczne,
     
  • rozwój systemów wczesnego ostrzegania i komunikacji z mieszkańcami,
     
  • mikroinnowacje w przestrzeni miejskiej zmniejszające skutki ekstremalnych zjawisk
    pogodowych,
     
  • projekty edukacyjne budujące odporność i proaktywne postawy wobec zmian
    klimatu,
     
  • narzędzia wspierające instytucje w planowaniu i zarządzaniu kryzysowym.
     

5. Jak moglibyśmy wykorzystywać wiedzę i potencjał krakowskich uczelni, aby wspierać rozwój Krakowa?

Kraków od wieków jest miejscem, w którym nauka spotyka się z kulturą, a uniwersytety współtworzą tożsamość miasta. Co roku przyjeżdżają tu tysiące studentów, doktorantów i badaczy, którzy nie tylko zdobywają wiedzę, ale też tworzą ją na nowo, myśląc o innowacjach bądź badając złożone problemy społeczne, środowiskowe i technologiczne.

Mimo tego ogromnego potencjału, wiele akademickich pomysłów i inicjatyw wciąż nie wykracza poza mury uczelni. Miasto traci przez to szansę na rozwój, a środowisko naukowe - na realny wpływ na otaczającą je rzeczywistość. Z tej przyczyny tak ważne jest tworzenie mechanizmów, które ułatwią współpracę między uczelniami a instytucjami miejskimi, biznesem i organizacjami społecznymi. Chodzi o to, by nauka nie była tylko domeną laboratoriów i sal wykładowych, ale stanowiła realne (praktyczne) wsparcie w rozwiązywaniu problemów, z którymi mierzy się Kraków.

Istotne wyzwania:

  • tworzenie trwałych platform współpracy między uczelniami, administracją, biznesem
    i organizacjami społecznymi;
     
  • wypracowanie mechanizmów, które ułatwią wdrażanie studenckich projektów i
    naukowych rozwiązań w tkankę miejską;
     
  • rozwój modeli komunikacyjnych (strategii komunikacyjnych) między miastem a
    środowiskiem akademickim, umożliwiających szybką diagnozę i wspólne reagowanie
    na lokalne wyzwania;
  • wzmocnienie roli studentów i badaczy jako aktywnych uczestników życia miejskiego
    -współtwórców rozwiązań dla Krakowa.

    17 październik
    Otwarcie #SDG City Challenge

  • obowiązkowy udział w spotkaniu otwierającym
  • spotkanie zespołu z moderatorem oraz dedykowanymi ekspertami

20.10 – 31.10.2025
Okres inkubacji dla uczestników i moderatorów

  • spotkanie z ekspertem
  • rozpoznanie potrzeb konkretnej grupy osób w powiązaniu z przyjętym wyzwaniem
    zgodnym z SDG
  • wybór kluczowej potrzeby, której zaspokojenie wymaga opracowania nowego
    rozwiązania

4.11 – 30.11.2025

  • zdefiniowanie pytania HMW/POV
  • wymyślanie propozycji rozwiązań w odpowiedzi na pytanie HMW/POV
  • # wybór rozwiązania, które będzie prototypowane
  • stworzenie szybkiego prototypu (pretotypu)
  • pierwsze testy szybkiego prototypu
  • # pierwsze udoskonalenie prototypu

1.12 – 11.12.2025

  • odsłuchanie materiału szkoleniowego z tworzenia prezentacji typu pitch
  • testy i doskonalenie rozwiązania - rekomendacja dla co najmniej dwóch iteracji
  • # opracowanie wizualizacji udoskonalonego rozwiązania
  • # przygotowanie wystąpienia w formule pitch i przesłanie prezentacji do organizatorów
  • spotkanie z ekspertem

12 grudnia
Finał #SDG City Challenge 2025

  • prezentacja finalnych koncepcji innowacji społecznych przed komisją ekspercką

Grupa 1a - TEMAT 1 - Jak moglibyśmy lepiej kierować ruchem turystycznym i rekreacyjnym w Krakowie, aby zmniejszyć zatłoczenie i eksploatować niewykorzystane przestrzenie?
Dr Aneta Pawłowska–Legwand, Środa - godzina 14.30 - 17.30


Grupa 1b - TEMAT 1 - Jak moglibyśmy lepiej kierować ruchem turystycznym irekreacyjnym w Krakowie, aby zmniejszyć zatłoczenie i eksploatować niewykorzystane przestrzenie?
Dr Łukasz Hajduk, Wtorek - godzina 14.00 - 16.00


Grupa 2a - TEMAT 2 - Jak moglibyśmy zwiększyć dostępność turystyki w Krakowie, aby skutecznie angażować grupy o zróżnicowanych potrzebach?
Dr Karolina Nikielska–Sekuła, Wtorek - godzina 8.00 – 11.00


Grupa 2b - TEMAT 2 - Jak moglibyśmy zwiększyć dostępność turystyki w Krakowie, aby skutecznie angażować grupy o zróżnicowanych potrzebach?
Dr Natalia Ożegalska–Łukasik, Piątek godzina 10.00 – 13.00


Grupa 3a - TEMAT 3 - Jak moglibyśmy zainteresować młodzież ekologią i klimatem, aby zachęcić ich do aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju?
Dr Maksymilian Galon, Środa – godzina 15.45 -18.45


Grupa 3b - TEMAT 3 - Jak moglibyśmy zainteresować młodzież ekologią i klimatem, aby zachęcić ich do aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju?
Mgr Sylwia Fiałkiewicz, Wtorek – godzina 13.30 – 16.30


Grupa 4a - TEMAT 4 - Jak moglibyśmy zwiększyć klimatyczną odporność Krakowa, tak aby miasto i mieszkańcy byli dobrze przygotowani na skutki zmian klimatu?
Mgr Adam Wierzbicki, Czwartek – godzina 16.00 – 19.00


Grupa 4b - TEMAT 4 - Jak moglibyśmy zwiększyć klimatyczną odporność Krakowa, tak aby miasto i mieszkańcy byli dobrze przygotowani na skutki zmian klimatu?
Mgr Anna Bartos, Piątek – godzina 9.00 – 12.00


Grupa 5a - TEMAT 5 - Jak moglibyśmy wykorzystywać wiedzę i potencjał krakowskich uczelni, aby wspierać rozwój Krakowa?
Mgr Katarzyna Rotter–Jarzębińska, Środa – godzina 9.00 -12.00


Grupa 5b - TEMAT 5 - Jak moglibyśmy wykorzystywać wiedzę i potencjał krakowskich uczelni, aby wspierać rozwój Krakowa?
Mgr Monika Antoniuk–Gula, Środa – godzina 16.45 – 19.45