Już po raz czwarty zespół Przestrzeni Kreatywnej Współpracy (PKW) zaprasza
studentów i studentki, doktorantów i doktorantki do wzięcia udziału w semestralnym
hackathonie, do którego jako partner po raz kolejny zaproszony został Urząd Miasta Krakowa.
W ostatnich latach rozwój cywilizacyjny osiągnął najwyższy poziom w historii ludzkości. Jednocześnie wiele istniejących problemów zostało spotęgowanych, pojawiły się nowe wyzwania we wszystkich aspektach życia np. w edukacji, pracy, relacjach społecznych, komunikacji, zdrowiu. Problemy kluczowe dla ludzi na całym świecie zostały wskazane w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju ONZ (https://www.un.org.pl/ ). Ogólny plan działań został zarysowany, ale zbyt mało jest lokalnych działań i rozwiązań, które przyczynią się do skutecznego osiągnięcia 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals, SDG) do 2030 r.
Zapraszamy studentki, studentów, doktorantki i doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego do podjęcia wyzwania #SDG City Challenge 2025:
JAK MOGLIBYŚMY LEPIEJ REALIZOWAĆ ZAŁOŻENIA
ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W KRAKOWIE?
Kto może wziąć udział?
Do udziału w #SDG City Challenge 2025 zapraszamy studentki i studentów, doktorantki
i doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego, niezależnie od poziomu i kierunku studiów.
Wcześniejsze doświadczenie nie jest wymagane.
Jak i do kiedy się zgłosić?
Zgłoszenie udziału w #SDG City Challenge 2025 można dokonać online w dniach 7 – 14 październik 2025 r.
Link do formularza rejestracyjnego
https://forms.office.com/e/PbAqMY7jaA
W razie pytań prosimy o mail na adres Zespołu Przestrzeni Kreatywnej Współpracy : pkw@uj.edu.pl
Informację o zakwalifikowaniu do SDG i utworzeniu zespołu prześlemy do 16 października 2025 r., do końca dnia, na adres e-mail podany w formularzu rejestracyjnym.
Na czym polega udział?
Uczestnicy i uczestniczki zostaną połączeni w interdyscyplinarne kilkuosobowe zespoły.
Zespoły będą spotykał się w terminach przypisanych do moderatora/moderatorki, częściowo stacjonarnie w nowoczesnych salach Przestrzeni Kreatywnej Współpracy
(PKW), a częściowo online, w zależności od wspólnych ustaleń. Moderator/moderatorka poprowadzi pracę zespołu, opierając się na wybranej metodzie kreatywnej (Design Thinking lub Design Sprint), wyjaśniając wykorzystywane narzędzia i zadania do wykonania.
Przewidywane obciążenie czasowe uczestników
Każdy z uczestników będzie pracował w terminach zadeklarowanych podczas zgłoszenia. Przewidujemy, że całkowity czas udziału w warsztatach pod opieką moderatora wynosi
24 godziny dydaktyczne
Szacunkowe średnie obciążenie w ciągu tygodnia to ok.
4 godzin dydaktycznych, czyli 3 godz. zegarowe (1 spotkanie warsztatowe).
Do tego należy doliczyć potencjalnie pracę indywidualną lub grupową w innych terminach, adekwatnie do posiadanych możliwości czasowych i chęci zaangażowania, w zakresie i trybie uzgodnionym wspólnie z moderatorem/moderatorką oraz innymi uczestniczkami i uczestnikami zespołu.
Ponadto należy zarezerwować 6 godzin na dodatkowe aktywności:
- Obowiązkową obecność na otwarciu w dniu 17 października (stacjonarnie),
na spotkaniu otwierającym #SDG City Challenge 2025, - Odsłuchanie materiału szkoleniowego z tworzenia prezentacji typu pitch,
- Obowiązkową obecność na finale #SDG City Challenge, podczas prezentacji
ostatecznej koncepcji innowacji w dniu 12 grudnia (stacjonarnie).
Korzyści z uczestnictwa
- Opracowanie koncepcji innowacji, która może być szansą na własny biznes lub
inicjatywę społeczną. - Rozwój kompetencji w zakresie współdziałania w interdyscyplinarnych zespołach
projektujących innowacje. - Dyplom potwierdzający udział w wydarzeniu.
- Kontakt z ekspertami dedykowanymi przez partnera wydarzenia
1.Jak moglibyśmy lepiej kierować ruchem turystycznym i rekreacyjnym w Krakowie, aby zmniejszyć zatłoczenie i eksploatować niewykorzystane przestrzenie.
W dokumencie „Polityka zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021 – 2028” wskazano dziewięć rekomendacji, które mają wspomóc budowanie zrównoważonej turystyki miejskiej. Jednym z obszarów, w którym potrzebne są pilne zmiany, jest nadmierna koncentracja ruchu turystycznego na terenie zabytkowego centrum.
Odwiedzający miasto skupiają swoje zainteresowanie na terenie Starego Miasta i dzielnicy Kazimierz, co nie tylko obniża komfort życia mieszkańców, lecz także ogranicza możliwości odkrywania miasta przez samych turystów. Tymczasem wiele atrakcyjnych przestrzeni w mieście pozostaje niewykorzystanych lub niedostatecznie znanych. Dlatego tak ważne jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą na bieżący monitoring oraz dywersyfikację ruchu turystycznego, a jednocześnie zapewnią mieszkańcom swobodny dostęp do miejsc atrakcji oraz rekreacji. To kluczowy element budowania wysokiej jakości życia w mieście oraz jego zrównoważonego rozwoju.
Istotne wyzwania:
bieżący monitoring koncentracji ruchu turystycznego w centrum Krakowa;
przeciwdziałanie nadmiernemu zatłoczeniu najpopularniejszych dzielnic;
uatrakcyjnienie i promocja mniej znanych przestrzeni miejskich;
zrównoważone wykorzystanie infrastruktury i przestrzeni publicznej;
znalezienie równowagi między potrzebami mieszkańców a oczekiwaniami turystów.
2.Jak moglibyśmy zwiększyć dostępność turystyki w Krakowie, aby skutecznie angażować grupy o zróżnicowanych potrzebach?
Turystyka dostępna dla wszystkich – nowe wyzwanie dla miasta
Dostępność turystyki staje się kluczowym wyzwaniem w nowoczesnych miastach. Chodzi nie tylko o osoby z niepełnosprawnościami, ale również seniorów, rodziny z dziećmi. Miasto, które stawia na inkluzywność i otwartość, zwiększa swoją atrakcyjność, a także buduje pozytywny wizerunek wspólnoty dbającej o równe szanse w dostępie do kultury, rekreacji i wypoczynku. Wprowadzenie rozwiązań zwiększających dostępność sprzyja także integracji społecznej i podkreśla rolę miasta jako przestrzeni przyjaznej wszystkim mieszkańcom i gościom.
Istotne wyzwania:
zapewnienie bez barierowego dostępu do transportu, obiektów turystycznych,
muzeów, parków i przestrzeni publicznych dla osób z niepełnosprawnościami;projektowanie oferty turystycznej tak, aby była dostępna i atrakcyjna dla szerokiego
spektrum odwiedzających, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej;szkolenie pracowników branży turystycznej i kulturalnej w zakresie obsługi osób o
różnych potrzebach, aby interakcje były przyjazne i wspierające;promocja miasta jako przestrzeni równości i integracji, budowanie wizerunku miasta,
które stawia na równe szanse w dostępie do kultury, rekreacji i wypoczynku, co może
przyciągać więcej turystów i inwestycji;łączenie inkluzywności z funkcjami społecznymi miasta;
skuteczne komunikowanie oferty miasta dedykowanej osobom potencjalnie
wykluczonym;badanie potrzeb odwiedzających, którzy mogą być wykluczeni z oferty turystycznej
miasta.
3.Jak moglibyśmy zainteresować młodzież ekologią i klimatem, aby zachęcić ich do aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju?
„Jak zainteresować młodzież ekologią i klimatem – nowe formy edukacji dla przyszłości”
Edukacja ekologiczna i klimatyczna to jedno z kluczowych narzędzi budowania świadomości społecznej i odpowiedzialności za środowisko. Młodzież jest grupą szczególnie ważną z punktu widzenia przyszłości. Bez zaangażowania młodego pokolenia nie uda się osiągnąć celów zrównoważonego rozwoju. Tradycyjne metody edukacyjne bywają mało atrakcyjne, a temat zmian klimatu czy ochrony przyrody nie zawsze trafia do młodych ludzi w przystępny sposób.
Istotne wyzwania:
- zaproponowanie narzędzi, które pokażą, że działania na rzecz klimatu i środowiska
mogą być ciekawe, inspirujące i dające realny wpływ na przyszłość,
- opracowanie nowych pomysłów na to, jak skutecznie dotrzeć do młodzieży poprzez
gry, aplikacje, działania w mediach społecznościowych, projekty artystyczne czy
inicjatywy w przestrzeni miejskiej,
- określenie sposobów, jak zmienić Kraków w miejsce, w którym powstają nowe formy
edukacji ekologicznej, łączące naukę, kulturę i nowoczesne technologie.
4. Jak moglibyśmy zwiększyć klimatyczną odporność Krakowa, tak aby miasto i mieszkańcy byli dobrze przygotowani na skutki zmian klimatu?
„Klimatyczna odporność Krakowa – jak przygotować miasto i mieszkańców na skutki zmian klimatu?”
Zmiany klimatu coraz częściej stają się odczuwalne również w Krakowie – upały, susze, intensywne opady czy gwałtowne zjawiska pogodowe wpływają zarówno na codzienne życie mieszkańców, jak i na infrastrukturę miasta. Budowanie odporności na skutki zmian klimatycznych to jedno z najpilniejszych zadań współczesnych miast. Kraków może stać się przykładem, jak łączyć innowacje technologiczne, działania edukacyjne i aktywizację społeczności lokalnych, by skutecznie reagować na zagrożenia klimatyczne. Co ważne, skuteczna adaptacja wymaga szerokiej akceptacji społecznej, a ta bywa utrudniona ze względu na niską świadomość części mieszkańców i sceptycyzm wobec działań klimatycznych.
Istotne wyzwania:
- zwiększenie świadomości i zaangażowanie społeczności miasta w działania
proklimatyczne,
- rozwój systemów wczesnego ostrzegania i komunikacji z mieszkańcami,
- mikroinnowacje w przestrzeni miejskiej zmniejszające skutki ekstremalnych zjawisk
pogodowych,
- projekty edukacyjne budujące odporność i proaktywne postawy wobec zmian
klimatu,
- narzędzia wspierające instytucje w planowaniu i zarządzaniu kryzysowym.
5. Jak moglibyśmy wykorzystywać wiedzę i potencjał krakowskich uczelni, aby wspierać rozwój Krakowa?
Kraków od wieków jest miejscem, w którym nauka spotyka się z kulturą, a uniwersytety współtworzą tożsamość miasta. Co roku przyjeżdżają tu tysiące studentów, doktorantów i badaczy, którzy nie tylko zdobywają wiedzę, ale też tworzą ją na nowo, myśląc o innowacjach bądź badając złożone problemy społeczne, środowiskowe i technologiczne.
Mimo tego ogromnego potencjału, wiele akademickich pomysłów i inicjatyw wciąż nie wykracza poza mury uczelni. Miasto traci przez to szansę na rozwój, a środowisko naukowe - na realny wpływ na otaczającą je rzeczywistość. Z tej przyczyny tak ważne jest tworzenie mechanizmów, które ułatwią współpracę między uczelniami a instytucjami miejskimi, biznesem i organizacjami społecznymi. Chodzi o to, by nauka nie była tylko domeną laboratoriów i sal wykładowych, ale stanowiła realne (praktyczne) wsparcie w rozwiązywaniu problemów, z którymi mierzy się Kraków.
Istotne wyzwania:
- tworzenie trwałych platform współpracy między uczelniami, administracją, biznesem
i organizacjami społecznymi;
- wypracowanie mechanizmów, które ułatwią wdrażanie studenckich projektów i
naukowych rozwiązań w tkankę miejską;
- rozwój modeli komunikacyjnych (strategii komunikacyjnych) między miastem a
środowiskiem akademickim, umożliwiających szybką diagnozę i wspólne reagowanie
na lokalne wyzwania; wzmocnienie roli studentów i badaczy jako aktywnych uczestników życia miejskiego
-współtwórców rozwiązań dla Krakowa.17 październik
Otwarcie #SDG City Challenge- obowiązkowy udział w spotkaniu otwierającym
- spotkanie zespołu z moderatorem oraz dedykowanymi ekspertami
20.10 – 31.10.2025
Okres inkubacji dla uczestników i moderatorów
- spotkanie z ekspertem
- rozpoznanie potrzeb konkretnej grupy osób w powiązaniu z przyjętym wyzwaniem
zgodnym z SDG - wybór kluczowej potrzeby, której zaspokojenie wymaga opracowania nowego
rozwiązania
4.11 – 30.11.2025
- zdefiniowanie pytania HMW/POV
- wymyślanie propozycji rozwiązań w odpowiedzi na pytanie HMW/POV
- # wybór rozwiązania, które będzie prototypowane
- stworzenie szybkiego prototypu (pretotypu)
- pierwsze testy szybkiego prototypu
- # pierwsze udoskonalenie prototypu
1.12 – 11.12.2025
- odsłuchanie materiału szkoleniowego z tworzenia prezentacji typu pitch
- testy i doskonalenie rozwiązania - rekomendacja dla co najmniej dwóch iteracji
- # opracowanie wizualizacji udoskonalonego rozwiązania
- # przygotowanie wystąpienia w formule pitch i przesłanie prezentacji do organizatorów
- spotkanie z ekspertem
12 grudnia
Finał #SDG City Challenge 2025
prezentacja finalnych koncepcji innowacji społecznych przed komisją ekspercką
Grupa 1a - TEMAT 1 - Jak moglibyśmy lepiej kierować ruchem turystycznym i rekreacyjnym w Krakowie, aby zmniejszyć zatłoczenie i eksploatować niewykorzystane przestrzenie?
Dr Aneta Pawłowska–Legwand, Środa - godzina 14.30 - 17.30
Grupa 1b - TEMAT 1 - Jak moglibyśmy lepiej kierować ruchem turystycznym irekreacyjnym w Krakowie, aby zmniejszyć zatłoczenie i eksploatować niewykorzystane przestrzenie?
Dr Łukasz Hajduk, Wtorek - godzina 14.00 - 16.00
Grupa 2a - TEMAT 2 - Jak moglibyśmy zwiększyć dostępność turystyki w Krakowie, aby skutecznie angażować grupy o zróżnicowanych potrzebach?
Dr Karolina Nikielska–Sekuła, Wtorek - godzina 8.00 – 11.00
Grupa 2b - TEMAT 2 - Jak moglibyśmy zwiększyć dostępność turystyki w Krakowie, aby skutecznie angażować grupy o zróżnicowanych potrzebach?
Dr Natalia Ożegalska–Łukasik, Piątek godzina 10.00 – 13.00
Grupa 3a - TEMAT 3 - Jak moglibyśmy zainteresować młodzież ekologią i klimatem, aby zachęcić ich do aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju?
Dr Maksymilian Galon, Środa – godzina 15.45 -18.45
Grupa 3b - TEMAT 3 - Jak moglibyśmy zainteresować młodzież ekologią i klimatem, aby zachęcić ich do aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju?
Mgr Sylwia Fiałkiewicz, Wtorek – godzina 13.30 – 16.30
Grupa 4a - TEMAT 4 - Jak moglibyśmy zwiększyć klimatyczną odporność Krakowa, tak aby miasto i mieszkańcy byli dobrze przygotowani na skutki zmian klimatu?
Mgr Adam Wierzbicki, Czwartek – godzina 16.00 – 19.00
Grupa 4b - TEMAT 4 - Jak moglibyśmy zwiększyć klimatyczną odporność Krakowa, tak aby miasto i mieszkańcy byli dobrze przygotowani na skutki zmian klimatu?
Mgr Anna Bartos, Piątek – godzina 9.00 – 12.00
Grupa 5a - TEMAT 5 - Jak moglibyśmy wykorzystywać wiedzę i potencjał krakowskich uczelni, aby wspierać rozwój Krakowa?
Mgr Katarzyna Rotter–Jarzębińska, Środa – godzina 9.00 -12.00
Grupa 5b - TEMAT 5 - Jak moglibyśmy wykorzystywać wiedzę i potencjał krakowskich uczelni, aby wspierać rozwój Krakowa?
Mgr Monika Antoniuk–Gula, Środa – godzina 16.45 – 19.45