Treść główna

#SDG 2024 City Challenge

#SDG 2024  CITY CHALLENGE

Już po raz trzeci zespół Przestrzeni Kreatywnej Współpracy (PKW) zaprasza studentów i studentki, doktorantów i doktorantki do wzięcia udziału w semestralnym Hackathonie.

Do trzeciej edycji, jako partnerzy wydarzenia zaproszeni zostali Urząd Miasta Krakowa oraz Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie (ROPS).

W ostatnich latach rozwój cywilizacyjny osiągnął najwyższy poziom w historii ludzkości. Jednocześnie wiele istniejących problemów zostało spotęgowanych, pojawiły się nowe wyzwania we wszystkich aspektach życia np. w edukacji, pracy, relacjach społecznych, komunikacji, zdrowiu. Problemy kluczowe dla ludzi na całym świecie zostały wskazane w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju ONZ (https://www.un.org.pl/).
Ogólny plan został zarysowany, ale zbyt mało jest lokalnych działań i rozwiązań, które przyczynią się do skutecznego osiągnięcia 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals, SDG) do 2030 r.

Zapraszamy studentki, studentów, doktorantki i doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego do podjęcia wyzwania #SDG City Challenge:

JAK MOGLIBYŚMY LEPIEJ REALIZOWAĆ ZAŁOŻENIA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W KRAKOWIE ?

#SDG City Challenge

  • 2 partnerów = 2 kategorie
  • 2 tematy w każdej kategorii
  • 4 ekspertów
  • 8 interdyscyplinarnych zespołów
  • 8 moderatorów
  • 6 tygodni pracy
  • 2 wyróżnione zespoły

Kto może wziąć udział?

Do udziału w #SDG City Challenge zapraszamy studentki i studentów, doktorantki i doktorantów
Uniwersytetu Jagiellońskiego, niezależnie od poziomu i kierunku studiów. Wcześniejsze doświadczenie
nie jest wymagane.

Jak i do kiedy się zgłosić?

Zgłoszenie udziału w #SDG City Challenge można dokonać online w dniach 7 – 15 październik 2024 r.

Link do formularza rejestracyjnego: https://forms.office.com/e/ULKPy4ituK

W razie pytań prosimy o maila na adres Zespołu Przestrzeni Kreatywnej Współpracy: pkw@uj.edu.pl

Informację o zakwalifikowaniu do SDG i utworzeniu zespołu prześlemy 16 października 2024 r. , do
końca dnia, na adres e-mail podany w formularzu rejestracyjnym.

Na czym polega udział?

Uczestnicy i uczestniczki zostaną połączeni w interdyscyplinarne kilkuosobowe zespoły.
Zespoły będą spotykał się w terminach przypisanych do moderatora/moderatorki, częściowo
stacjonarnie w nowoczesnych salach Przestrzeni Kreatywnej Współpracy (PKW), a częściowo online, w
zależności od wspólnych ustaleń.
Moderator/moderatorka poprowadzi pracę zespołu, opierając się na wybranej metodzie kreatywnej
(Design Thinking lub Design Sprint), wyjaśniając wykorzystywane narzędzia i zadania do wykonania.

Video file

 

Przewidywane obciążenie czasowe uczestników

Każdy z uczestników będzie pracował w terminach zadeklarowanych podczas zgłoszenia. Przewidujemy,
że całkowity czas udziału w warsztatach pod opieką moderatora wynosi 24 godziny dydaktyczne.
Szacunkowe średnie obciążenie w ciągu tygodnia to ok. 4 godzin dydaktycznych, czyli 3 godz. zegarowe
(1 spotkanie warsztatowe).

Do tego należy doliczyć potencjalnie pracę indywidualną lub grupową w innych terminach,
adekwatnie do posiadanych możliwości czasowych i chęci zaangażowania, w zakresie i trybie
uzgodnionym wspólnie z moderatorem/moderatorką oraz innymi uczestniczkami i uczestnikami
zespołu.

  • Ponadto należy zarezerwować 6 godzin na dodatkowe aktywności:
  • Obowiązkową obecność w dniu otwarcia 18 października (stacjonarnie), na spotkaniu
    otwierającym #SDG City Challenge (godzina 14.00 – 15.30)
  • Odsłuchanie materiału szkoleniowego z tworzenia prezentacji typu pitch,
  • Obowiązkową obecność na finale #SDG City Challenge, podczas prezentacji ostatecznej
    koncepcji innowacji w dniu 13 grudnia (stacjonarnie).

Korzyści z uczestnictwa

  1. Opracowanie koncepcji innowacji, która może być szansą na własny biznes lub inicjatywę społeczną.
  2. Rozwój kompetencji w zakresie współdziałania w interdyscyplinarnych zespołach projektujących innowacje.
  3. Dyplom potwierdzający udział w wydarzeniu.
  4. Kontakt z ekspertami dedykowanymi przez partnerów wydarzenia
  5. Dla dwóch wyróżnionych zespołów udział w Zimowej Szkole Przedsiębiorczości AIP oraz w szkoleniu z zakresu Social media marketingu
  6. Możliwość ubiegania się o dofinansowanie w wysokości 10 tys zł, w przypadku jeśli grupa zdecyduje się na kontynuowanie projektu, po zakończeniu #SDG City Challeng

Korzyści z uczestnictwa

  1. Jak moglibyśmy rozwijać targowiska miejskie jako centra społeczności lokalnych? (Urząd Miasta Krakowa)

W ostatnich latach przemiany społeczno-gospodarcze, w szczególności rozwój handlu elektronicznego, dyskontów i galerii handlowych doprowadziły do erozji handlowych, społecznych i kulturo-nośnych funkcji targowisk miejskich oraz deprecjacji ich wizerunku. Jednocześnie, coraz częściej postuluje się przywracanie mieszkańcom dużych miast szybkiego i łatwego dostępu do podstawowych funkcji i przestrzeni miejskich w duchu miasta 15-minutowego.

W tym obszarze istotne wyzwania obejmują:

  • zmianę wizerunku i unowocześnienie infrastruktury targowisk miejskich,
  • wykorzystanie targowisk dla zrównoważonego rozwój miasta,
  • rozwój handlowych, społecznych i kulturo-nośnych funkcji targowisk,
  • hybrydyzację targowisk poprzez łączenie przestrzeni, funkcji i możliwości świata fizycznego i cyfrowego;
  • wykorzystanie targowisk jako przestrzeni miejskich dostępnych w 15-minut (zgodnie z założeniem miasta 15-minutowego),
  • wzmocnienie potencjału handlowego targowisk i rozwój powiązanej z nimi przedsiębiorczości.
  1. Jak moglibyśmy stworzyć doskonałe warunki dla rozwoju karier zawodowych w Krakowie? (Urząd Miasta Krakowa)

Dynamika rozwoju technologicznego wpływa na możliwości i potrzeby rozwoju kompetencji osób na różnych szczeblach edukacji i rozwoju kariery zawodowej. Pracodawcy w różnych branżach stają przed wyzwaniem dostosowania się do tych zmian i rekrutacją pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. W tym względzie wzajemne powiązania między edukacją, nauką i biznesem są niezwykle istotne dla rozwoju Krakowa, jako istotnego ośrodka w ekosystemie polskich innowacji.

Istotne wyzwania obejmują:

  • wykorzystanie i rozwój predyspozycji zawodowych uczniów, studentów i doktorantów,
  • prezentację konkretnych kierunków rozwoju edukacyjnego i zawodowego wraz z możliwością poszerzania konkretnych kompetencji oczekiwanych na rynku pracy przyszłości,
  • wspomaganie działalności doradców zawodowych,
  • szybkie reagowanie edukacji na zmieniające się zapotrzebowanie na rynku pracy,
  • rozwój systemu wspierania studiowania jako procesu zdobywania wiedzy ogólnej, kształcenia kompetencji zawodowych, rozwoju zainteresowani i pasji oraz samorozwoju osobistego.
  1. Jak moglibyśmy lepiej dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne? (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej)

W dzisiejszym świecie pełnym wyzwań związanych ze stylem życia, środowiskiem czy presją społeczną, promowanie zdrowego stylu życia oraz zdrowia psychicznego staje się coraz istotniejsze. Edukacja zdrowotna, dostęp do opieki medycznej, prewencja chorób czy promocja zdrowego środowiska to kluczowe obszary, które wspierają zdrowie psychiczne i fizyczne jednostek i społeczeństw jako całości. Zdrowie psychiczne nie oznacza jedynie braku chorób psychicznych, ale jest także warunkiem pozytywnego samopoczucia, rozwoju osobistego oraz umiejętności adaptacji do zmian w życiu. Poprawa stanu zdrowia społeczeństwa oraz zapobieganie i ograniczanie problemów natury psychicznej wśród mieszkańców naszego kraju to kompleksowe zadania, które wymagają uwzględnienia wielu czynników.

Główne wyzwania związane z tymi kwestiami obejmują:

  • wzrost świadomości i edukacja w zakresie zdrowego stylu życia, prewencji chorób oraz znaczenia zdrowej diety i aktywności fizycznej.
  • zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości opieki zdrowotnej dla wszystkich warstw społeczeństwa.
  • dostosowanie systemów opieki zdrowotnej do rosnącej liczby osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem opieki długoterminowej.
  • promocja zdrowia wśród młodych: inwestowanie w zdrowie dzieci i młodzieży, aby zbudować zdrową przyszłość społeczeństwa.
  • wzmacnianie kompetencji rodzicielskich w zakresie prawidłowego rozpoznawania oraz reagowania na sygnały mogące świadczyć o problemach natury psychicznej swoich dzieci.
  • świadomość zdrowia psychicznego: Zwiększenie świadomości na temat znaczenia zdrowia psychicznego i przeciwdziałanie stygmatyzacji związanej z problemami psychicznymi.
  1. Jak moglibyśmy ograniczyć i lepiej zapobiegać ubóstwu i bezdomności ludzi młodych? (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej)

Doświadczenie bezdomności jest przejawem wyraźnego i brutalnego wykluczenia społecznego. Bezdomność jest zjawiskiem społecznym, wynikającym z wielu współistniejących i przenikających się przyczyn. Należą do nich najczęściej: bezrobocie, ubóstwo, uzależnienia, przemoc domowa, zadłużenie, eksmisje, rozpad rodziny, zaburzenia psychiczne, zaburzenia osobowości, zakłócony proces socjalizacji. Bardzo rzadko zdarza się, że tylko jeden czynnik jest powodem bezdomności konkretnej osoby. Jednocześnie, w 2023 roku ubóstwo skrajne w Polsce, dotyczyło 6,6% gospodarstw domowych i wzrosło względem roku poprzedniego. Według badań Federacji Banków Żywności z 2023 r. sytuacja ekonomiczna niemal 78% osób ubogich korzystających z bezpłatnej pomocy żywnościowej pogorszyła w ostatnim roku a ponad 53% ankietowanych przyznało, że ich środki finansowe nie wystarczają na zaspokojenie podstawowych potrzeb.

Kluczowe wyzwania w tym obszarze:

  • dostosowanie oferty instytucji do potrzeb młodych osób coraz częściej zgłaszających się do noclegowni i schronisk dla bezdomnych
  • ograniczenie luki w transferze pomocy międzyinstytucjonalnej w przypadku młodych bezdomnych, będących wcześniej wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych,
  • ograniczenie „bezrodzinowości” młodych bezdomnych poprzez poprawę warunków do zawiązania silnych więzi emocjonalnych i społecznych w okresie dorastania, a także ograniczenie ich utraty w okresie wczesnej dorosłości (np. w związku z uzależnieniem młodego człowieka).
  • zwiększanie szans dzieci z rodzin o niskich dochodach na to, że będą sobie lepiej radziły w szkole i w dorosłym życiu;
  • promowanie i rozwój zatrudnienia socjalnego (reintegracja zawodowa i społeczna oraz zatrudnienie wspomagane) oraz spółdzielczości socjalnej ubogich osób bezrobotnych
  • ograniczenie ubóstwa energetycznego i przeciwdziałanie skutkom głodu i niedożywienia

Harmonogram działań

18 październik

Otwarcie #SDG City Challenge

  • obowiązkowy udział w spotkaniu otwierającym – godzina 14.00 -15.30
  • spotkanie zespołu z moderatorem oraz dedykowanymi ekspertami

21 październik – 2 listopad

Okres inkubacji dla uczestników i moderatorów

  • pierwsze spotkanie z ekspertem
  • rozpoznanie potrzeb konkretnej grupy osób w powiązaniu z przyjętym wyzwaniem zgodnym z SDG,
  • wybór kluczowej potrzeby, której zaspokojenie wymaga opracowania nowego rozwiązania

4 listopad – 30 listopad

  • zdefiniowanie pytania HMW/POV
  • wymyślanie propozycji rozwiązań w odpowiedzi na pytanie HMW/POV
  • # wybór rozwiązania, które będzie prototypowane
  • stworzenie szybkiego prototypu (pretotypu)
  • drugie spotkanie z ekspertem
  • pierwsze testy szybkiego prototypu
  • # pierwsze udoskonalenie prototypu

1 grudzień – 12 grudzień

  • odsłuchanie materiału szkoleniowego z tworzenia prezentacji typu pitch
  • testy i doskonalenie rozwiązania - rekomendacja dla co najmniej dwóch iteracji
  • # opracowanie wizualizacji udoskonalonego rozwiązania
  • # przygotowanie wystąpienia w formule pitch i przesłanie prezentacji do organizatorów
  • trzecie spotkanie z ekspertem

13 grudnia

Finał #SDG City Challenge

  • prezentacja finalnych koncepcji innowacji społecznych przed komisją ekspercką

styczeń - luty 2025 – dla wyróżnionych zespołów

  • udział w 5 dniowej Zimowej Szkole Przedsiębiorczości organizowanej przez Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości, pod nazwą Pracownia Zmian
  • udział w 3 godzinnym szkoleniu Social media marketing,
  • przygotowanie dokumentów uprawniających do ubiegania się o dofinasowanie